Dragi učitelji, vrijeme je za virtualnu selidbu na kabinet.alfa.hr! Metodičkim materijalima, edukacijama i ostalim Alfinim proizvodima i uslugama pristupajte putem personaliziranog, suvremenog sustava krojenog prema vašim potrebama. No bez brige, vaša selidba ne mora biti preko noći ‒ Alfa Portal još će neko vrijeme biti tu!  

Kreativni lektirni tjedni u razrednoj nastavi – primjeri iz prakse

Oni koji ne pričaju i ne slušaju priče, žive samo za trenutak sadašnjosti, a to nije dovoljno. (I. B. Singer)

Volja i motivacija za čitanje iz generacije u generaciju opada i s tim se izazovom autorica susreće godinama i kao učiteljica, ali i kao roditelj, stoga je nužno potrebno prilagođavati se novim generacijama koje susrećemo.


Česte su misli i rečenice o čitanju na koje možemo naići, a neke od njih više nas se dojme i potaknu na promišljanje, rad i kreativnost. Autorica, i sama ljubiteljica knjiga i čitanja, prati sve novosti vezane uz ovu tematiku pa je tako u školskoj godini 2020./2021. osmislila kreativne lektirne tjedne u kojima je prožela i koristila se informacijskom i komunikacijskom tehnologijom (IKT-om) tijekom nastave, o čemu je već pisala, ali i razne kreativne i maštovite zadatke kako bi zainteresirala četvrtaše te ih potaknula najprije na čitanje djela, a zatim i da se okušaju u raznim zadatcima, od timskog rada, stvaralačkog pisanja, crtanja, raspravljanja, osmišljavanja priča, izvještavanja, glume… Važno je potaknuti učenike i zagolicati njihovu maštu. Sve novo, s čim su se učenici susreli prvi put, iziskivalo je potrebu za dobrom i temeljitom pripremom.

Volja i motivacija za čitanje iz generacije u generaciju opada i s tim se izazovom autorica susreće godinama i kao učiteljica, ali i kao roditelj, stoga je nužno potrebno prilagođavati se novim generacijama koje susrećemo.

Odmah na početku autorica je znala što želi da učenici čitaju u 4. razredu, provjerila je broj djela u školskoj knjižnici, ali i koliko je učenika učlanjeno u lokalnu gradsku knjižnicu kako bi se djelo s malim brojem primjeraka moglo i tamo posuditi. Niti vodilje bile su zanimljivost, lakše poistovjećivanje s junacima romana, primjerenost uzrastu te pomoć pri jezično zahtjevnijim djelima, s obzirom na to da četvrtaši još ne uče glagolska vremena u kojima su pisani Regoč i Šuma Striborova, a koji su prema važećem Nastavnom planu i programu za 4. razred bila obvezujuća. Učenicima je ponudila i mogućnost vlastitog odabira na kraju nastavne godine, no odlazak u Školu u prirodi omeo je taj plan. Uzeta je i mogućnost nastave na daljinu pa je svako djelo stavljeno na razrednu mrežnu stranicu kako bi se i online moglo čitati u slučaju zatvaranja škole, knjižnice… 

Nastojalo se da svatko pronađe neki dio u tematskom tjednu kako bi pokazao što zna, može i umije. Svakako je bilo važno zabaviti se te da se o odrađenom tjednu razgovara i raspravlja među učenicima i nakon održane nastave.

Održano je ukupno sedam kreativnih tematskih tjedana pa se prikazuju pozitivni primjeri obrade lektire u 4. razredu i to kako su zamišljeni.


Šuma Striborova, Ivana Brlić-Mažuranić

Prvi pokušaj odrađenog kreativnog tjedna autorica je opisala i podijelila kao primjer uspješne prakse koji se može vidjeti i pročitati na poveznici


Regoč, Ivana Brlić-Mažuranić

Osluškujući komentare nakon Šume Striborove, uslijedio je novi bajkoviti kreativni tjedan. Na različite načine bavili smo se pročitanom bajkom. Ovo su provedene aktivnosti:

1. Pizza lektira – kućni kreativno-stvaralački zadatak koji su morali kratko prezentirati prvog dana.
2. Izrada stripa – zadatak je bio nacrtati strip od šest sličica prema pročitanoj bajci.
3. Stvaralačko pisanje sastavka Regoč i Kosjenka – razgovor o odnosu među likovima, njihovoj različitosti koja im nije bila prepreka u zajedničkoj avanturi.
4. IKT u nastavi.
5. Akrostih – upoznavanje akrostiha te pisanje vlastitog u skladu s mogućnostima.
6. Opušteno – MK – gledanje istoimenog crtanog filma iz međunarodno nagrađivane kolekcije animiranih interaktivnih priča nastalih prema djelu Priče iz davnine, iznošenje različitih mišljenja uspoređujući crtani film i bajku.
7. Korelacija s likovnom kulturom – razmišljanje o mogućnosti da se Regoč nije vratio u svoj kameni grad te zamišljanje i slikanje Legen-grada nakon Regoča.
8. Korelacija sa satom razrednog odjela – obilježavanje Mjeseca knjige i izrada pričostopa s motivima bajke i lijepim mislima o čitanju.

Mrežna stranica


Duh u močvari, Anto Gardaš

Nakon čitanja detaljnih uputa (kućnog samostalnog rada) slijedile su tjedne aktivnosti vezane uz pročitano djelo. Aktivnosti u tematskom tjednu:

1. Analiza romana – umna mapa.
2. Novinarski zadatak – pisanje vijesti i izvješća.
3. Uloga spikera – Moj TV i vijest.
4. Izrada Fakebook profila odabranog lika iz romana.
5. MK – gledanje filma Duh u močvari te usporedba knjige i filma – razredna kinoprojekcija uz kokice.
6. Korelacija s likovnom kulturom – slikanje Kopačkog rita u odabrana godišnja doba.
7. Korelacija s prirodom i društvom – nizinski prostor RH, park prirode, biljni i životinjski svijet.

Sve na jednom mjestu


Emil i detektivi, Erich Kästner

Tijekom čitanja učenici su imali nekoliko kućnih zadataka, a aktivnosti tijekom kreativnog tjedna bile su sljedeće:

1. Vruća stolica (analiza djela pomoću pitanja učenika i učiteljice).
2. Kako zamišljaš likove romana – IKT u nastavi – Izradi AVATAR / Izradi jaje, spiralu, valove... / Sakrij riječi iz romana.
3. Izradi mobitel nekog od likova romana.
4. Stvaralačko pisanje – Pomogao/la sam Emilu uhvatiti lopova.
5. Redoslijed događaja – Kocka pričalica.
6. MK – Virtualni odlazak u Zagrebačko kazalište mladih na predstavu Emil i detektivi.
7. Korelacija s likovnom kulturom – upoznajemo grafite i crtamo grafit koji je osvanuo na berlinskim ulicama.

Mrežna stranica


Ključić oko vrata, Nikola Puljić

I za ovu lektiru trebalo je osim čitanja odraditi prvi kreativni zadatak, a ovo su odrađene aktivnosti:

1. Moji ključići – analiza romana.
2. Pismena vježba – Traži se! (izrađujemo potjernicu za provalnikom).
3. Snalaženje u pročitanom romanu – IKT u nastavi – Otkrij pitanje ispod QR koda (događaji, likovi, opisi...). / Izrada križaljke, osmosmjerke, labirinta, spirale riječi…
4. Rasprava – organiziranje rasprave u razredu na temu Jupi! Sam kod kuće / Sama kod kuće? Odlučno ne!
5. Korelacija s LK – izrađujemo ključ od žice.

Video


Eko Eko, Hrvoje Hitrec

Popis provedenih aktivnosti tijekom kreativnog lektirnog tjedna:

1. Lektirna kutija s karticama (analiza djela – likovi, događaji...).
2. Stvaralačko pisanje – Moje preporuke za čišći planet / Susret s vanzemaljcem.
3. IKT u nastavi – Eko super Avatar; Eko poruka na fotografiji.
4. Izrada mini plakata – Super eko moći moga EKO AVATARA.
5. Korelacija s likovnom kulturom – recikliranje i izrada vanzemaljca od prikupljene ambalaže.

Mrežna stranica


Družba Pere Kvržice, Mato Lovrak

Tijekom čitanja učenici su imali kreativni zadatak. Zadatci lektirnog tjedna bili su sljedeći:

1. Lektirni ormar – analiza i razgovor o djelu.
2. Upoznajemo kamišibaj (kazalište iz kofera).
3. Timski rad – korelacija s LK – izrada ilustracija prema tijeku događaja.
4. Timski rad – osmišljavanje priče.
5. Timski rad – sažeto pričanje priče pomoću kamišibaja.
6. MK – gledanje igranog filma Družba Pere Kvržice – usporedba knjige i filma.

Mrežna stranica

 


Tijekom svih kreativnih tjedana učenici su radili sukladno mogućnostima, a neki su se istaknuli velikom kreativnošću i otkrićem svojih sposobnosti i vještina koje u njima čuče, s obzirom na to da ih je učiteljica upoznala ove školske godine i neprestano otkrivala što i koliko mogu. Korelacija s likovnom kulturom pokazala se izvrsnom jer su nastala mnogobrojna zanimljiva likovna ostvarenja.

Učenici su kroz kreativne tjedne mogli:

- usavršavati svoje prezentacijske vještine
- usavršavati govorne sposobnosti prepričavajući, raspravljajući, iznoseći vlastite stavove i promišljanja
- pisati različite dulje i kraće forme od sastavka do vijesti
- okušati se kao pjesnici i napisati akrostih
- osmišljavati i postavljati pitanja prijateljima u razredu
- glumiti novinara
- upoznati kamišibaj i okušati se u njemu
- pokazati svu svoju kreativnost, maštovitost…
- raditi u skupinama i međusobno surađivati
- upoznati i raditi u jednostavnim web alatima kojima su upotpunjavali lektirne tjedne
- poistovjetiti se s junacima djela, razvijati empatiju.

 

I za kraj…

Organizirati cijeli lektirni tjedan, kako je napisano, iziskuje kvalitetno pripremanje i osmišljavanje materijala. Autorica ih je većinom samostalno izradila, dijelila, a ponešto pronašla u FB grupi Kreativan pristup lektiri te prilagodila svom razredu. Najbolji su kritičari učenici, a veseli čuti da im je ovakav način rada „top“ ili da im je žao što je petak i lektirni tjedan završava, ali najviše vesele oni koji kažu da su pročitanu knjigu preporučili nekom drugom, a to je najbolji dio cijelog ovog neobičnog putovanja.
Kako bi rekao gospodin Lesmore, junak priče Fantastične leteće knjige g. Morrisa Lessmorea, nije dovoljno izravnati zgužvane stranice i slijepiti one potrgane, da bi knjige živjele, potrebno ih je čitati i onda one žive u nama. Vjerujem da će ovi četvrtaši pamtiti neke od ovih knjiga i po tome što su ih interpretirali na neki drugačiji, njima neobičan način. Ako nam knjige pomažu rasti, nadam se da su oni u ovoj školskoj godini narasli više.
I zato…

Nastavite čitati: to je jedno od najčudesnijih pustolovina koje je moguće iskusiti. (Lloyd Alexander)

 

Autorica: Maja Pignar-Mijović, dipl. uč. (uč. mentor)
Ustanova: OŠ „Braća Seljan” Karlovac