Dragi učitelji, vrijeme je za virtualnu selidbu na kabinet.alfa.hr! Metodičkim materijalima, edukacijama i ostalim Alfinim proizvodima i uslugama pristupajte putem personaliziranog, suvremenog sustava krojenog prema vašim potrebama. No bez brige, vaša selidba ne mora biti preko noći ‒ Alfa Portal još će neko vrijeme biti tu!  

Ispitna mapa

Razmišljajući o tome kako olakšati, ubrzati i pojednostavniti zahtjevan proces vrednovanja, kreirali smo ispitnu mapu. Digitalna ispitna mapa na tragu je papirnate ispitne mape, no sve procedure koje je potrebno provesti da bi se došlo do ocjene, bilješke, kvalitativne i kvantitativne analize pojednostavljene su i ubrzane. Učitelj sada mora ispraviti ispit znanja i upisati pripadajuće bodove za svaki zadatak – tu je on nezamjenjiv, no ostale radnje sada su automatizirane: izračun postotka, određivanje ocjene, ljestvica uspješnosti po svakom zadatku, kvalitativna i kvantitativna analiza, a ono što je najnovije i bez čega brojčana ocjena nije potpuna – sustav generira i opisnu bilješku na temelju bodova koje unese učitelj.

 

 

ISPITNA MAPA - NIKAD JEDNOSTAVNIJE I PRECIZNIJE DO BROJČANE OCJENE I BILJEŠKE UZ NJU

Svaki se učitelj barem jednom našao u situaciji da mora detaljnije nego što je potrebno objašnjavati i obrazlagati ocjenu kojom je ocijenio nekog učenika. Svi će se složiti da s učenicima, a još više s roditeljima, stvari nekada idu kao po loju sve dok se ne spotaknu o ocjene iz ispita znanja. Učenici često doživljavaju ocjenu kao potvrdu svoje vrijednosti, uloženog truda, plaću za svoj rad – kao što plaća dođe na kraju mjeseca, tako se i sumativno vrednovanje obično provodi na kraju obrađene cjeline. Baš poput plaće i ocjena je brojčana i mjerljiva, a mora biti točna, pravedna, unaprijed dogovorena, objektivna i – po mogućnosti – poticajna za daljnji rad.

ZAHTJEVAN PROCES VREDNOVANJA

Kako uvijek biti objektivan u ocjenjivanju? Je li ocjena nagrada ili kazna? Kako se zaštititi od neugodnih razgovora u kojima moramo (ponovno) objašnjavati kriterije ocjenjivanja? Kako brojčanu ocjenu potkrijepiti kvalitetno napisanom bilješkom iz koje će i roditelju i učeniku i nama samima biti jasno na kojoj je razini učenik, što je usvojio, što tek treba usvojiti, na što se eventualno moramo vratiti, gdje mu treba pomoć. I brojčana ocjena i opisna bilješka dolaze u završnoj fazi zahtjevnog procesa sumativnog vrednovanja. No da bi se do njih dospjelo, treba ispite napisati, ispraviti, bodovati, izračunati postotak, dodijeliti pripadajuću ocjenu, a na kraju sve to skupa unijeti u e-Dnevnik pazeći na svaki točan, netočan bod, bodovnu ljestvicu, izračun postotka točne riješenosti, pripadajuću ocjenu te objektivnu, jasnu i razumljivu bilješku uz nju. I sve to onoliko puta koliko je učenika, koliko je predmeta iz kojih se ispiti znanja pišu. I sljedeći mjesec – ispočetka. Popriličan opseg posla koji teško stane u jedan radni tjedan.

OLAKŠANJE NA VIDIKU

Razmišljajući o tome kako olakšati, ubrzati i pojednostavniti taj zahtjevan proces, kreirali smo ispitnu mapu. Digitalna ispitna mapa na tragu je papirnate ispitne mape, no sve procedure koje je potrebno provesti da bi se došlo do ocjene, bilješke, kvalitativne i kvantitativne analize pojednostavljene su i ubrzane. Učitelj sada mora ispraviti ispit znanja i upisati pripadajuće bodove za svaki zadatak – tu je on nezamjenjiv, no ostale radnje sada su automatizirane: izračun postotka, određivanje ocjene, ljestvica uspješnosti po svakom zadatku, kvalitativna i kvantitativna analiza, a ono što je najnovije i bez čega brojčana ocjena nije potpuna – sustav generira i opisnu bilješku na temelju bodova koje unese učitelj. Napokon olakšanje za one koji su korak po korak strpljivo vodili i dali sve od sebe da se učenici hvale svojom brojčanom „plaćom”, zar ne?

 


Digitalna ispitna mapa uvelike olakšava proces sumativnog vrednovanja
jer unošenjem ispitnih bodova sustav automatski generira postotak i pripadajuću ocjenu,
opisnu bilješku uz ocjenu te kvalitativnu i kvantitativnu analizu.


 

Što trebam učiniti na početku školske godine?
Na početku školske godine morate unijeti imena i prezimena učenika u ispitnu mapu. Nakon toga pri prvoj i svakoj sljedećoj provjeri iz svih ispita i iz svih predmeta sustav će sam generirati postotak, brojčanu ocjenu i pripadajuću opisnu bilješku na temelju bodova koje ćete ručno unijeti.

Kako je to manje posla ako moram ručno unositi imena i prezimena svih učenika?
Imena i prezimena učenika unosite samo jednom – na početku školske godine.

Mogu li podatke iz ispitne mape izvesti u e-Dnevnik?
Da, podatke o rezultatima pisane provjere iz ispitne mape možete izvesti i kopirati u e-Dnevnik.

Smijem li ispitnu mapu otvoriti roditeljima na individualnom razgovoru?
Da. To je dio vaše pedagoške dokumentacije. Postotak riješenosti i ostvarenost ishoda po svakom pojedinom zadatku pruža vam dobar temelj za kvalitetan razgovor s roditeljem o tome što učenik ne zna – ovdje se ograđujete od ikakve subjektivne procjene i jasno odgovarate na vječnu primjedbu: „Ali kod kuće je sve znao!?”

Postoji li ispitna mapa za svaki predmet ili u jednoj mapi imam sve predmete koje ocjenjujem pisanim provjerama?
Digitalna ispitna mapa sadrži ispite znanja iz svih obrazovnih predmeta – Hrvatski jezik, Matematika i Priroda i društvo.

 

Ispitna mapa definitivno štedi moje vrijeme. Prije sam gubio sate na ispravljanje i unošenje bodova, postotaka, pisanje bilježaka.
Sada mi treba otprilike sedam minuta po učeniku. Napokon imam više vremena za sebe.
 

Ponekad na individualnim razgovorima sa zahtjevnim roditeljima otvorim digitalnu ispitnu mapu. Točno mogu vidjeti kako se mijenja stav roditelja i gledaju me drugim očima.
Iako sam ja i prije znala da znam što radim, sada vidim da i oni znaju da ja znam što radim.

Bojala sam se ispitne mape i vjerovala sam svom starom načinu ispravljanja ispita – dugo u noć uz mnogo kave. No kad mi se treći put u tjedan dana dogodilo da me pri unosu ocjena i opisnih bilježaka u e-Dnevnik sustav izbacio pri samom kraju, nakon što sam unijela podatke za više od dvadeset učenika, prekipjelo mi je. Od tada koristim ispitnu mapu i lakše mi je.