A-udžbenici, A-panel, pop-up interaktivna rješenja ispita, zapisi realizacije nastavnih sati za e-Dnevnik, individualizirani kurikulumi, ispitna mapa, prilagođeni ispiti znanja... Imamo Baš TO što vam treba!

Vrednovanje

Osim digitalne ispitne mape (iz koje jednostavno možete izvesti postotak, brojčanu ocjenu, opisnu bilješku, kvalitativnu i kvantitativnu analizu) pripremili smo i kriterije vrednovanja razrađene po ishodima za sve nastavne predmete, razne materijale i listiće, rubrike za vrednovanje i samovrednovanje, a svime su obilno potkrijepljeni i zasićeni svi naši udžbenici i drugi obrazovni materijali.

 

 

VREDNOVANJE ZA UČENJE ILI MUČENJE?

Iako je „jedini razlog primjene formativnog vrednovanja unapređivanje učenja”, prema Popham, W. J. (2008), učitelji koji ga provode, a sami će reći koji ga moraju provoditi, brzo će se složiti oko tvrdnje da je „jedini razlog primjene formativnog vrednovanja mučenje učitelja”. Velik je otpor među učiteljima oko spomenutog načina vrednovanja i malo je reći da im nije sjelo. I ovdje nije riječ o činjenici da ga učitelji ne žele provoditi i da ga ne provode. Stvar je u tome da je pisati, bilježiti svaki svoj korak i svaki učenikov napredak ili stagnaciju u procesu učenja vrlo naporno i zamorno. Učitelji to vide kao dodatno piskaranje, čistu birokraciju, kopipejstanje praznih rečenica i besmislenih fraza te zatrpavanje bespotrebnom papirologijom. No učiteljima nažalost nitko nije rekao (ili ih nitko nije podsjetio) da je formativno vrednovanje i onaj „Bravo!”, „Vidiš kako ti ide!”, „Ponosna sam na tebe!”, baš kao i kvačica ili pečat u pisanki, topla riječ ili pogled. Potpuno nepravedno formativno je vrednovanje izjednačeno s bespotrebnim piskaranjem učitelja i ispada da je dobar učitelj onaj koji ima mnogo dobrih, ni prekratkih ni predugih, uvijek pozitivno intoniranih i afirmativnih bilježaka u e-Dnevniku. A svi znamo da se kvaliteta učitelja mjeri kvalitetom njegova rada u razredu.

VREDNOVANJE OD 0 DO 24

Otkad je svijeta i vijeka vrednovanje se provodilo u školama. Mijenjale su se metode, načini, postupci, ali uvijek je učitelj davao povratnu informaciju učeniku o njegovu uspjehu, napretku, pozivao na dopunsku nastavu, uključivao u dodatnu, tražio učenikove jake strane i pokušavao otkriti učenikov stil učenja. O svemu je učitelj informirao roditelje na roditeljskim sastancima ili ih je pozivao u školu na čašicu razgovora. Nekada su se informacije o učenicima iznosile javno – na roditeljskim sastancima učitelji su listali papirnati dnevnik i javno govorili o ocjenama i ponašanju pojedinog učenika.
Vjerojatno iz toga doba potječe čuvena izreka: „Dabogda ti se mama crvenila na roditeljskom!” Danas se mame ipak crvene (ili ne crvene) skrivene iza zaslona ekrana svog računala ili mobitela jer ono što su nekada krile zelene, tvrdo ukoričene knjige zvane dnevnik i imenik danas je dostupno od 0 do 24 na znanje i ravnanje učenicima, roditeljima, ali i Agenciji za odgoj i obrazovanje, Ministarstvu…

ZA ČISTU PETICU?

Daleko od toga da učitelji žale sa starim vremenima i debelom zelenom knjigom. No činjenica je da se oko formativnog vrednovanja lome koplja među svim dionicima odgojno-obrazovnog procesa – učitelji provode ono što od njih traže stručni suradnici i savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje, a tumačenja i preporuke često su neujednačeni ili potpuno oprečni. Žalosno, ali istinito – ono što vrijedi u Rijeci, nije prihvatljivo u Varaždinu i tako u krug Lijepom Našom. Uvijek nastojimo biti partner i podrška učiteljima u njihovu poslu koji je iz dana u dan sve zahtjevniji i složeniji, zato smo osim digitalne ispitne mape (iz koje jednostavno možete izvesti postotak, brojčanu ocjenu, opisnu bilješku, kvalitativnu i kvantitativnu analizu) pripremili i kriterije vrednovanja razrađene po ishodima za sve nastavne predmete, razne materijale i listiće, rubrike za vrednovanje i samovrednovanje, a svime su obilno potkrijepljeni i zasićeni svi naši udžbenici i drugi obrazovni materijali. Zaista smo bili vrijedni i potrudili se oko vrednovanja – za učenje, kao učenje i naučenoga. Možda čak i za čistu peticu?

 


Osim digitalne ispitne mape (iz koje jednostavno možete izvesti postotak, brojčanu ocjenu, opisnu bilješku, kvalitativnu i kvantitativnu analizu) pripremili smo i kriterije vrednovanja razrađene po ishodima za sve nastavne predmete, razne materijale i listiće, rubrike za vrednovanje i samovrednovanje, a svime su obilno potkrijepljeni i zasićeni svi naši udžbenici i drugi obrazovni materijali.


 

Možemo li kao aktiv preuzeti i primjenjivati već pripremljene kriterije vrednovanja?
Kriteriji vrednovanja kao podrška korisnicima naših udžbenika u potpunosti su usklađeni sa svim kurikulumima, ishodima i smjernicama. Možete ih iskoristiti u ponuđenom obliku ili ih razraditi na razini svog aktiva, odnosno svog razreda

Moram li kriterije vrednovanja prezentirati roditeljima?
Učitelj je dužan upoznati roditelje s kriterijima vrednovanja na prvom roditeljskom sastanku.

Moram li bilješku koju generira ispitna mapa na temelju bodova koje sam unijela dodatno usklađivati s kriterijima vrednovanja?
Ne. Bilješke koje na temelju unesenih bodova generira ispitna mapa u skladu su s kriterijima ocjenjivanja i možete ih kopirati u e-Dnevnik te ih nije potrebno dodatno usklađivati.

Po novome moramo unositi i bilješke o učeniku u Sat razrednika. Što da tamo pišem?
U A-udžbeniku za Sat razrednika osim PPT prezentacija, priprema, različitih prijedloga aktivnosti i materijala za rad naći ćete prijedlog bilježaka za formativno praćenje učenika koje su usklađene s međupredmetnim temama. Slobodno ih iskoristite.

 

Zar je moguće da nakon dvadeset godina staža ne znam upisati bilješku? Zbunjuju me silne informacije koje su nejasne, dolaze iz različitih izvora i svatko tvrdi svoje.
Lakše mi je ako se držim udžbeničkog kompleta i predloženih kriterija vrednovanja, to mi je nekako najsigurnije.

Kako na lijep način, pozitivno i afirmativno napisati da učenik ne uči, ne piše zadaću, ne zna? To je naša svakidašnja jadikovka. Pročitam nekoliko puta kriterije vrednovanja i u postojeće formulacije nekako upakiram ono što stvarno želim reći. Srećom, iza mene su godine iskustva i još uvijek najviše vjerujem u otvoren, iskren i pravovremen razgovor s roditeljima učenika.

Tek sam počela raditi i bojim se pogriješiti. Starije kolegice već imaju iskustvo i autoritet, izborile su se za svoju poziciju. Nisam sigurna što i kako pa se zato držim predloženih kriterija vrednovanja i do sada nisam imala problema.