Dragi učitelji, vrijeme je za virtualnu selidbu na kabinet.alfa.hr! Metodičkim materijalima, edukacijama i ostalim Alfinim proizvodima i uslugama pristupajte putem personaliziranog, suvremenog sustava krojenog prema vašim potrebama. No bez brige, vaša selidba ne mora biti preko noći ‒ Alfa Portal još će neko vrijeme biti tu!  

Odgojni predmeti

 

 

 

 

LIKOVNI, GLAZBENI, TJELESNI I SAT RAZREDNIKA - SVE JE LAKŠE UZ A-UDŽBENIKE

Odgojna grupa predmeta zauzima itekako važnu ulogu u cjelokupnom nastavnom procesu. S tim će se složiti i oni koji kažu da su današnja djeca naprednija nego nekada, ali i oni koji misle da su neodgojena. Oduvijek su učitelji svojim ponašanjem, porukama i stavovima utjecali na učenike i taj je utjecaj, naravno, mogao biti dobar ili loš. Ponekad se upravo taj odnos i utjecaj učitelja najjasnije vide upravo na odgojnim predmetima koji nisu toliko usmjereni na prenošenje znanja već na usvajanje ljudskih i plemenitih vrijednosti, na razvijanje postojećih ili buđenje novih interesa učenika, na otvaranje vrata u svijet umjetnosti i kulture. Istraživanja, ali i svakodnevna praksa pokazala su da su najučinkovitiji nastavnici oni koji se trude uspostaviti kvalitetan odnos s učenicima te su u to ime spremni prilagođavati i, po potrebi, mijenjati svoj pristup odgoju i poučavanju.

 

 

 

ULOGA ODGOJNIH PREDMETA

Učenici osjete koji nastavnici pokazuju zanimanje za njihov život i interese i izvan učionice i predmeta koji predaju. Vrlo dobro znaju i tko su oni koji im pristupaju kao cjelovitim osobama različitih interesa, primjećuju njihove osjećaje i pokazuju otvorenost za razgovor o njima. U javnosti se ponekad stječe dojam da su takvi učitelji blagi, nesposobni, da nemaju svoj život, da se dodvoravaju roditeljima učenika, no to je daleko od istine. Upravo se učitelji koji su, uz navedene karakteristike, emocionalno topli (i to očekuju od učenika) znaju dobro postaviti u teškim situacijama, komuniciraju jasno i otvoreno – zapravo imaju najbolje predispozicije da u svom odgojnom djelovanju pozitivno utječu na oblikovanje učeničkog ponašanja. Nije zanemariva ni činjenica da odgojne predmete djeca baš istinski vole i uživaju u njima – svatko neki predmet više ili manje, a tjelesni svi. Danas više nitko ne može reći da ne voli likovni jer ne zna crtati, da ne voli glazbeni jer ne zna pjevati ili da izbjegava tjelesni jer ne može izvesti neku vježbu. Uz dobar pristup, kvalitetnu pripremu te podršku koju osiguravaju A-udžbenici i svi materijali koji dolaze uz grupu odgojnih predmeta učitelji će zajedno s učenicima uživati u tim predmetima, a možda i pomaknuti neke svoje granice.


Što sadrže A-udžbenici?

Likovna kultura
• GIK
• mjesečni planovi
• pripreme za svaki nastavni sat
• prezentacije u PowerPointu za svaki nastavni sat
• likovne reprodukcije
• primjeri učeničkih radova
• plakati
• prijedlozi vrednovanja

Glazbena kultura
• GIK
• mjesečni planovi
• pripreme za svaki nastavni sat
• prezentacije u PowerPointu za svaki nastavni sat (slušanje, pjevanje, matrica, glazbeni diktati)
• radna vježbenica za učenike (tiskani materijal)

Tjelesna i zdravstvena kultura
• GIK
• mjesečni planovi
• tablica za inicijalno i finalno mjerenje (referentne vrijednosti)
• videoprikazi izvođenja vježbi
• prijedlozi vrednovanja
• prijedlog plana za rad u školama bez sportske dvorane (područne škole)

Sat razrednika
• GIK
• mjesečni planovi
• prezentacije u PowerPointu za svaki nastavni sat
• bilješke (formativno praćenje) za e-Dnevnik
• društvene igre


 Uz dobar pristup, kvalitetnu pripremu te podršku koju osiguravaju A-udžbenici i svi materijali koji dolaze uz grupu odgojnih predmeta učitelji će zajedno s učenicima uživati u ovim predmetima, a možda i pomaknuti neke svoje granice. 


 

 

 Čini mi se da nisam bio u školi kad se učilo pjevati i svirati. Ili jednostavno nisam bio tamo gdje su se dijelili ti talenti. Na druženjima i svadbama ja sam onaj koji zna sve riječi pjesama, a takvi obično ne znaju pjevati. Zbog svega toga predavati glazbeni za mene je bilo kao noćna mora. Kako da ja, koji znam sve samo ne pjevati, naučim učenike baš to? A onda sam otkrio prezentacije koje dolaze uz A-udžbenik za Glazbenu kulturu. Jasna metodička struktura, svi elementi sata, slušanje, pjevanje, glazbeni diktati – imam sve što mi treba. Sada se na glazbenom i sam usudim zapjevati.

Volim likovni, jedan sat tjedno definitivno je premalo – i meni i učenicima treba više vremena. Ponekad mi se događalo da prve dvije trećine sata provedem u podjeli pribora, organizaciji prostora. Najmanje vremena ostalo je za motivaciju i rad. I učenici i ja bili smo frustrirani. Do četvrtog razreda nekako smo se uhodali, a onda opet ispočetka. Danas sam mudrija – za likovni obavezno koristim A-udžbenik – pripremu preletim u hodu, a ono što mi stvarno pomaže jest prezentacija uz svaki nastavni sat koja ima jasnu metodičku strukturu, već pripremljene reprodukcije… Osjećam se bolje i sigurnije, nekada mi se čini kao da imam nevidljivu kolegicu ili kolegu koji mi pomaže.

„Stare učiteljice ne bi trebale predavati tjelesni.” Ta me rečenica mučila i dok sam bila mlada učiteljica koja se za svaki sat tjelesnog presvlačila i demonstrirala vježbe učenicima. Danas to više ne mogu, ali smatram da svoju nastavu Tjelesne i zdravstvene kulture kvalitetno izvodim. Motivira me to što djeca zaista vole tjelesni, a čitav proces olakšavaju mi videoupute pravilnog izvođenja vježbe. Prije odlaska u dvoranu pogledam s učenicima upute, na satu ih nastojimo što kvalitetnije izvesti, a po povratku u učionicu napravimo kontrolni pregled. Zadovoljna sam svojim radom iako više nisam mlada učiteljica.

Ponekad se za sat razrednika pripremam više nego za sve druge sate u tom danu. Važno mi je da taj sat bude baš naš sat razrednika. Iz A-udžbenika izvučem najvažnije, prilagodim sebi i svojim učenicima, a vrijeme mi definitivno štede već pripremljeni ishodi aktivnosti uz svaki nastavni sat.