Uporabom TESTMOZ-a do postizanja obrazovnih ishoda iz kemije

E-učenje najčešće se definira kao skup aplikacija i procesa, kao što je učenje temeljeno na Web-u, učenje temeljeno na računalu, virtualni razredi i digitalna suradnja, koji omogućavaju pristup nastavnim sadržajima pomoću različitih elektroničkih medija. U usporedbi s tradicionalnom nastavom koja u središte stavlja učitelja i njegovu kontrolu nad razredom, nastavnim sadržajem i procesom učenja i poučavanja, e-učenje u središte stavlja učenika kojem omogućava interaktivno učenje vlastitim tempom, u jednostavnom, fleksibilnom distribuiranom okruženju za učenje (Khan 2001, Grubišić 2007).
Glavni cilj sustava e-učenja je učenje, a način vrednovanja učinka sustava e-učenja je ispitivanje uče li učenici učinkovito uz pomoć tog sustava.
Željeli smo istražiti je li moguće postići obrazovnih postignuća iz kemije primjenom online testova izrađenih u programu Testmoz. Bilo je nužno prvo se upoznati s programom.
Što je testmoz? Testmoz (https://testmoz.com) je program za online izradu zadataka za provjeru znanja.
Pristupanjem mrežnoj stranici Testmoza, odabire se opcija "Make a test". Nakon toga slijedi imenovanje testa te upisivanje lozinke.
Nakon upisivanja lozinke, otvara se stranica na kojoj se dodjeljuje web-adresa oblika testmoz.com/broj – označite si stranicu jer na toj adresi i pod tim brojem nalazit će se Vaš test.
Prilikom oblikovanja testa, mogu se kombinirati četiri vrste pitanja: pitanja točno/netočno, pitanja višestrukog izbora s jednim točnim odgovorom, pitanja višestrukog odgovora s više točnih odgovora te pitanja otvorenog tipa. Redoslijed kreiranih pitanja moguće je uređivati prema potrebama, a svakom je odgovoru moguće dodijeliti odgovarajući broj bodova.
Po završetku oblikovanja testa, nastavnik objavljuje test („Publish“), odnosno test biva online dostupan korisnicima (učenicima). Svaki učenik ima pristupnu lozinku koju mora unijeti kako bi pristupio rješavanju testa.
Kada učenici riješe test, generiraju se izvješća o postignutim rezultatima.
Nastavnik je u ulozi administratora: dodjeljuje ime testu, bira lozinku kojom će učenici pristupati testu; dodjeljuje web-adresu oblika testmoz.com/broj te oblikuje zadatke.
S učenicima 8. razreda jedne gradske škole provedeno je istraživanje o postizanju obrazovnih postignuća iz kemije primjenom online testova izrađenih u programu Testmoz. Učenici su testovima pristupali u svoje slobodno vrijeme, od kuće, neograničen broj puta. Rezultati istraživanja pokazali su da su učenici ostvarili bolja obrazovna postignuća iz kemije kada su im bili dostupni online testovi za ponavljanje i vježbanje u odnosu na nastavne sadržaje čija je provjera provedena nakon ponavljanja i vježbanja na „klasičan način“ – rješavanjem zadataka u radnoj bilježnici ili pisanim rješavanjem zadataka u radnim listićima.
Detalje provednog istraživanja možete pročitati ovdje.
Nikolina Ribarić, prof., OŠ „Ljubo Babić“, Jastrebarsko
mr. sc. Daniela Novoselić, Alfa d. d. Zagreb
mr. sc. Marijana Bastić, OŠ „Rudeš“, Zagreb