Neophodne socijalne vještine učitelja i učenika u 21. stoljeću
Tekst napisala: učiteljica Tatjana Pešić Ilijaš, OŠ Pantovčak
Tečaj: 21st Century Skills for Teachers and Students u Amsterdamu (10. do 15. srpnja 2023. godine)
U organizaciji Europass Teacher Academy, ove sam godine od 10. do 15. srpnja sudjelovala na tečaju u Amsterdamu, a tema su bile vještine koje su potrebne kako bi podučavanje i odnos s učenicima u tom procesu odgovorio izazovima u 21. stoljeću. Tečaj 21st Century Skills for Teachers and Students koji je vodio izvrsni Jarek Sacharski, dao nam je mnoštvo ideja i praktičnih primjera za rad s učenicima i kako oblikovati nastavni sat s izmjenama raznih aktivnosti koje motiviraju učenike i pobuđuju znatiželju za sadržaje.
Već na početku tečaja, kroz igru i pokret, međusobno smo se upoznali i tako na zabavan i interaktivan način, već prvi dan zapamtili jedni drugima imena. Tako ugodno stvoreno ozračje već je bio uvod u temu ovog tečaja jer se istaknulo koliko je važno, svoj odnos s učenicima, temeljiti na način da je u prvom planu iskazivanje osjećaja. Posebno je zanimljivo bilo kako smo dan započinjali pokretom koji je otkrivao naš nivo energije za taj dan. Jednostavna metoda koju možemo primijeniti svaki dan u svom razredu i pokazati zanimanje za osjećaje svojih učenika. Daljnjim aktivnostima i radionicama tijekom radnog tjedna međusobno smo se sve više upoznavali i raspravljali o različitim metodama i oblicima rada koje svatko od nas primjenjuje u svom nastavnom radu. Svaki smo dan radili interaktivno i brzom izmjenom različitih aktivnosti: igra, rad u paru, rad u grupi, zajednički projekt u kojem su se izmjenjivala iskustva, svatko je imao priliku unijeti svoju ideju, a na kraju prezentiranje zajedničkog rada.
Aktivnosti i radionice na tečaju obuhvaćale su područje komunikacije s naglaskom na nenasilnu komunikaciju. Početna misao za radionicu bila je izreka Marshalla M. Rosenberga – američkog psihologa, medijatora i učitelja. Iza svake akcije postoji osjećaj i iza svakog osjećaja postoji potreba. Kako bi odnos s učenicima bio kvalitetniji i na najbolji mogući način motivirao i potaknuo učenike na razvoj vlastitih vještina, moramo prije svega razumjeti njihove osjećaje i potrebe. Prepoznamo li potrebu, razumjet ćemo i osjećaj, a tada možemo kreirati najuspješnije metode i oblike rada koje ćemo primijeniti u radu s učenicima. Kada na to odgovorimo uspjeli smo i sami kod sebe razviti vještinu kvalitetne komunikacije sa svojim učenicima.
Komunikacija je uvijek dijalog, a ne samo izmjenjivanje informacija jer svaki naš učenik ima različita iskustva, stavove i načine kako doživljava stvari i svijet oko sebe. Naša je uloga da to prepoznamo i stvorimo poticajno okruženje za učenje. U vještinama podučavanja učenika u 21. stoljeću sve se više ističe teorija o višestrukoj inteligenciji i kako učenici na različiti način uče i stječu znanja. Govorimo tako o verbalnoj, vizualnoj, logički-matematičkoj, kinestetičkoj, glazbenoj inteligenciji, o važnosti društvenih interakcija, osjećaja vlastite vrijednosti te usklađenosti s prirodom.
Takvom načinu spoznaje svijeta oko sebe, mi učitelji, moramo vješto odgovoriti našim pristupom u radu i prihvaćanju novih generacija naših učenika.