Dragi učitelji, vrijeme je za virtualnu selidbu na kabinet.alfa.hr! Metodičkim materijalima, edukacijama i ostalim Alfinim proizvodima i uslugama pristupajte putem personaliziranog, suvremenog sustava krojenog prema vašim potrebama. No bez brige, vaša selidba ne mora biti preko noći ‒ Alfa Portal još će neko vrijeme biti tu!  

JOB SHADOWING – BULLING &CYBERBULLING – ITALIJA

U sklopu akreditiranog Erasmus projekta učiteljice OŠ Pantovčak Dina Batarilo i Daniela Žižanović imale su priliku gostovati i pratiti rad učitelja u Osnovnoj školi Bertacchi u gradu Busto Arsiziu nadomak Milana. Učiteljica Dafne Caridi bila je domaćin job shadowinga, te je organizirala raznovrsne strukturirane aktivnosti.

Autorice: Daniela Žižanović i Dina Batarilo

 

 

Osnovna škola Bertacchi  javna je škola u Busto Arsiziu u Lombardiji (Italija). Točnije, to je sveobuhvatni institut, a riječ je o grupaciji škola: tri osnovne škole (G. Bertacchi, A. Moro, Pieve di Cadore) i niža srednja škola (B. Bellotti). IC Bertacchi predstavlja pozitivan model podučavanja u Busto Arsiziu surađujući s više udruga smještenih na istom području. Učenici koji polaze IC Bertacchi imaju između 6 i 13 godina. Školu pohađa više od 800 učenika, a stalno je zaposleno gotovo 100 nastavnika. Osim toga, svake godine na određeno vrijeme zapošljavaju se nastavnici i stručnjaci koji surađuju sa školom tijekom školske godine (od rujna do lipnja). Institutom upravlja ravnateljica Fabiana Donatella Ginesi. Pomaže joj direktorica za opće i upravne poslove Carmela De Milato, koja je odgovorna za nadzor administrativnih i općih službi škole. Ravnateljica je zajedno s nastavnicima iz svih škola pripremila zajedničku priredbu kao dobrodošlicu.

 

 

Svrha osnovnog obrazovanja u Italiji je omogućiti učenicima da steknu osnove znanja i vještina za razvoj osnovnih kulturnih i životnih kompetencija. Predmeti koji se predaju tijekom 5 godina osnovne škole su: talijanski jezik, engleski jezik, povijest, geografija, matematika, prirodoslovlje, tehnologija, glazbena kultura, likovna kultura, tjelesna i zdravstvena kultura i katolički vjeronauk (fakultativno). Učenici pohađaju nastavu od ponedjeljka do petka, s tjednim rasporedom od 40 sati. Dobra i kvalitetna suradnja između nastavnika osnovnih i srednje škole, te dijeljenje strategija i ciljeva učenja važna je kako bi se olakšalo dječje učenje i prelazak iz osnovne u srednju školu. Općenito, svrha primarnog obrazovanja je omogućiti učenicima da steknu temeljna znanja i vještine za razvoj osnovnih životnih kompetencija. Predmeti koji se predaju tijekom 3 godine niže srednje škole su: talijanski jezik, engleski jezik, francuski jezik, povijest, geografija, matematika, prirodoslovlje, tehnologija, glazbena kultura, likovna kultura, tjelesna i zdravstvena kultura i katolički vjeronauk (izborno). Kao i za učenike osnovne škole, učenici niže gimnazije nastavu polaze od ponedjeljka do petka, te borave u školi 6 sati dnevno.

 

 

 

 

Tijekom boravka u školi razgovarale su i razmjenjivale iskustva s nastavnicima i stručnim suradnicima. Posjetile su nastavu i pratile rad učiteljica nižih razreda te naučile nove metode poučavanja. Naglasak job shadowinga bio je na sljedećim temama: bulling,  cyberbulling, inkluzija i učenici s posebnim potrebama. Kroz razgovor, radionice i učenje saznale su da učenici s posebnim obrazovnim potrebama ili učenici koji su zlostavljani  imaju potporu ustanove na svim razinama, te je školska vizija staviti učenike s bilo kojom vrstom poteškoća u središte obrazovne aktivnosti. Za učenike se pokušava stvoriti najbolje moguće inkluzivno okruženje. Dobrobit učenika školski je prioritet, stoga učenicima pružaju psihološku podršku. Roditelji i učitelji također imaju mogućnost imati koristi ove usluge, kako bi težili dobrobiti cijele zajednice. Druga važna usluga je usmjeravanje učenika. Ona olakšava prijelaz iz osnovne u nižu srednju školu i pomaže mladim učenicima da izaberu pravi put omogućujući im da budu uspješni u daljnjem školovanju. 

 

Predstavnica inkluzivnog područja prof. Macchi Marina održala je zanimljivo predavanje i radionicu o bullingu i cyberbullingu te objasnila kako se najčešće s ovim oblicima nasilja susreću u nižoj srednjoj školi. Tijekom cijele godine rade na preventivnim programima i projektima usmjerenim na ove teme kako bi se smanjila pojava nasilja u školi ali i zajednici. Naglasila je kako su najčešće žrtve nasilja djeca s posebnim potrebama, te da se ovi oblici nasilja ipak češće događaju izvan škole. Ipak zadatak svakog učitelja u školi je stvoriti pozitivno okružje u razredu, te educirati učenike da su svi različiti, ali jednaki i da se svi moraju međusobno uvažavati i poštovati. Također, škola puno surađuje s roditeljima, te se stručni tim i učitelji upoznaju sa svakom obitelji za vrijeme otvorenih vrata koja traju prilikom upisa u prvi razred. Roditelji također mogu tražiti pomoć od stručnih suradnika za rješavanje obiteljskih problema koji utječu na ponašanje učenika u školi. Učenici 7. razreda svake godine imaju predavanje A. Franzosa, pisca „Ero un bullo“ koji razgovara s učenicima o bullingu iz vlastitog iskustva, dok učenici 8. razreda gledaju kazališnu predstavau „The monster is afraid“. Nadalje kako bi se pomoglo učiteljima i stručnim suradnicima u radu osmišljena je  internet platforma Elisa od strane stručnjaka gdje se nalaze ideje, aktivnosti i projekti za rad s učenicima na temu nasilja! U školi se koristi i obrazovni program „Patente di smartphone“, izvorno rođen u Pijemotu, koji je namijenjen mladim generacijama kako bi razumjeli digitalni svijet, postali svjesni rizika, ali i prilika koje pruža digitalni svijeta i naučili kako postati digitalni građani. Aktivnost za učenike počinje dijeljenjem ugovora za roditelje kako bi se upoznali i složili se da njihova djeca sudjeluju u ovom obrazovnom programu. Zatim učenici pohađaju i slušaju predavanje programa, nakon čega polažu ispit i dobivaju vlastite kartice kao dozvole za ovaj obrazovni program. Također u školi svake godine obilježavaju Dan sigurnijeg interneta. Cilj dana je potaknuti učenike na razmišljanje o svjesnoj upotrebi tehnoloških alata i aktivnu ulogu koju mogu odigrati korištenjem interneta na siguran i pozitivan način.

 

 

Škola sudjeluje i u drugim projektima poput EDUchange i Erasmus +. EDUchange usredotočuje se na globalne ciljeve Agende 2030. Globalni ciljevi su održivi razvojni ciljevi koje treba postići do 2030. godine prema prijedlogu Ujedinjenih naroda. Ciljevi su suočiti se s najvećim problemima s kojima se svijet danas suočava. Erasmus+ projekti dobra su prilika za učenje i za studente i za nastavnike. Međunarodno okruženje  koje pruža Erasmus+ idealno je okruženje za uključivanje u obrazovne aktivnosti,  stoga pozivamo sve koji imaju priliku da se uključe u ovaj projekt. Iskustvo koje smo doživjele je nezaboravno. Razmjenjivanje znanja i metoda nas obogaćuje kao i upoznavanje novih gradova, kultura i nacija.