Svijet glazbe 8
Na početku udžbenika nalazi se prikaz i objašnjenje simbola koji učeniku omogućavaju lakšu orijentaciju i snalaženje unutar udžbenika. Raznolikim aktivnostima - izvođenje glazbe, slušanje glazbe, gledanje ulomaka glazbeno-scenskih djela, stvaranje glazbenih i plesnih oblika, istraživanje glazbe, rješavanje zadataka te samovradnovanje i vršnjačko vrednovanje – učenicima su osigurani svi preduvjeti za ostvarenje kurikulumom propisanih ishoda učenja.
Udžbenik Svijet glazbe 8 čine tri teme: Različitost je bogatstvo, Svijet glazbe kroz glazbeno-scenske vrste i Vremeplov.
Na početku tema napisani su ishodi koji su izvedeni iz predmetnih ishoda i očekivanja međupredmetnih tema. Pisani su jednostavno te predstavljaju svojevrsnu motivaciju učenicima za rad.
Na kraju tema nalazi se sažetak koji učeniku na zanimljiv način donosi najvažnije informacije o temi te ga navodi na buduća promišljanja o njoj.
Prva tema, Različitost je bogatstvo, temelji se, kako i sam naziv kaže, na različitostima.
Hrvatska tradicijska glazba pojedinih regija, glazba na različitim kontinentima, crossover kao prožimanje različitih vrsta glazbe te predstavljanje tradicijskih i društvenih plesova tek su neke od različitosti koje učenicima pomažu razviti toleranciju i prihvaćanje prema onome što je drugačije od njihovih vrednota.
Podtema Koračajmo Hrvatskom predstavlja svojevrsnu sistematizaciju znanja koja su učenici naučili tijekom prijašnjih razreda. Na karti Hrvatske nalaze se fotografije nošnji i glazbala svih hrvatskih regija, a u elektroničkom udžbeniku videozapisi izvedbi na autentičnim tradicijskim glazbalima, pojedinih plesova i tradicijskih napjeva.
U nastavku udžbenika prikazana su obilježja glazbe svakog pojedinog područja.
Slijedi UNESCO–ov popis Hrvatske kulturne nematerijalne baštine i istraživački zadatak u kojem učenici koriste sva svoja vremenom stečena znanja.
Glazba Južne Amerike, Novog Zelanda i Australije predstavlja novitet u udžbeniku, sukladno suvremenim teorijama poučavanja i zahtjevima kurikuluma. Svaka je država predstavljena u nekoliko koraka koji obuhvaćaju narodne običaje, društvene okolnosti, karakteristična događanja te tradicijske pjesme i glazbala.
Plesu kao fenomenu se pristupilo u većem obimu nego do sada. Cijela podtema obuhvaća ples kao specifičnost i potrebu ljudske vrste, povijesni razvoj plesova te tradicijske i društvene plesove, što predstavlja čvrst temelj za korelaciju s predmetom Tjelesna i zdravstvena kultura.
Temu Svijet glazbe kroz glazbeno-scenske vrste autori započinju isticanjem važnosti glazbenog bontona kojim se učenika odgaja kao kompetentnog konzumenta i slušatelja opere, operete, mjuzikla i baleta.
Svaka glazbeno-scenska vrsta u pdf-u elektroničkog udžbenika sadrži:
- opis kratkog sadržaja glazbeno-scenskog djela
- ulomke notnih zapisa za zajedničko izvođenje
- videozapise najljepših dijelova odabranih glazbeno-scenskih vrsta.
Na kraju svake podteme autori su učenicima pripremili interaktivne sadržaje kojima na zanimljiv i maštovit način mogu provjeriti i utvrditi svoja znanja o glazbeno-scenskim vrstama.
Tema Vremeplov predstavlja vrtlog promjena unutar glazbeno-stilskih razdoblja, analizirajući definicju stila kroz glazbeno-izražajne sastavnice.
Autori su kroz jasno istaknuta obilježja glazbe svakog pojedinog razdoblja učenicima približili vrijeme i društveni kontekst u kojem se glazba odvijala.
Svako stilsko razdoblje sadrži zadatke i pitanja kojima se učenike potiče na kritičko promišljanje te pažljivo odabrane glazbene primjere, napjeve i plesove.
Poseban naglasak stavljen je na klasičnu i popularnu glazbu 20. i 21. stoljeća. Popularnoj glazbi posvećen je veći prostor – ta je glazba učenicima bliska, lakše je prihvaćaju i manje je zahtijevna za izvođenje i slušnu analizu.
Uz navođenje i objašnjenje pravaca u popularnoj glazbi, posebna je pažnja posvećena njihovoj metodičkoj obradi. Za primjer, u Pismu prijatelju autori na originalan način učenicima približavaju osnovne pojmove u svijetu jazz glazbe preko iskustava jednog od svirača u jazz bendu.
Na kraju teme Vremeplov umjesto sažetka kao u prethodnim temama, nalazi se lenta stilskih razdoblja s glazbeno-scenskim vrstama karakterističnim za pojedina stilska razdoblja. Na taj se način ostvarilo prožimanje druge i treće teme, bez dodatnog opterećenja za učenike, obzirom da se radi o sadržajima već prikazanima u udžbeniku.
Kao nadopuna tiskanom udžbeniku autori nude materijale u elektroničkom udžbeniku, u kojima na zanimljiv način učenicima približavaju i aktualiziraju sadržaje. Uz glazbene primjere za slušanje i videozapise u elektroničkom se udžbeniku mogu pronaći i mnogobrojni dodatni zadatci i interaktivni sadržaji koji na učinkovit način potiču učenike na proširivanje znanja i razvoj vještina.